۱۰ استراتژی موثر برای افزایش آگاهی از برند برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما

آگاهی از برند به شما کمک می‌کند تا در میان رقبا متمایز باشید و مشتریان وفادار داشته باشید اما ایجاد یک برند قوی چالش‌های خود را نیز دارد؛ به گفته بلوم از هر ۱۰ کسب و کار ۸ مورد آن در همان ۱۸ ماه اول شکست می‌خورند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این شکست‌ها این است که آگاهی از  بند وجود ندارد و برند تازه تاسیس برای این مهم هیچ برنامه و استراتژی خاصی هم درنظر نگرفته است. شما برای موفقیت به یک هویت واقعی، نام تجاری متقاعد کننده، کیفیت و رعایت تمامی موارد بازاریابی نیاز دارید.

در ادامه به شما ۱۰ استراتژي که برای آگاهی از برند وجود دارد را معرفی می‌کنیم.

آگاهی از برند به چه معناست

برای آنکه بتوانید در میان رقبا سرپا بمانید نیاز دارید که روی آگاهی از برند (brand awareness) به خوبی کار کنید. مردم باید به درستی بدانند که شما هستید، لازم به آن‌ها شفاف بگویید چه محصولات یا خدماتی دارید، وجه تمایز و نقاط قوت خود را بیان کنید. با یک مثال ساده می‌توان آگاهی از برند را اینگونه به تصویر کشید؛ زمانی که به شما نام شامپو بچه را می‌شنوید احتمالا به یک برند تولید کننده محصولات بهداشتی می‌افتید و حتی رنگ و بوی شامپو در ذهن و مشام شما جای می‌گیرد؛ این به این معناست که اغلب مردم نام این برند را به درستی می‌شناسند و از محصولات آن آگاهی کامل دارند.

اجرای کامل استراتژي‌های دیجیتال مارکتینگ

برای افزایش آگاهی از برند باید از خود بپرسید من چه می‌خواهم؟ شاید در نگاه اول بگویید جواب این سوال بسیار ساده است اما باید بسیار عمیق‌تر به این موضوع بپردازید تا بدانید وقت و انرژي و البته پول خود را کجا خرج می‌کنید.

شما باید جامعه هدف خود را مشخص کنید و باید بدانید که کجا می‌توانم مخاطب خود را پیدا کنم؟ شما می‌توانید به راحتی با داده‌های دیجیتال به دنبال مخاطب باشید اما اگر با برند خود آشنا باشید و فضای آنلاین را بشناسید به خوبی می‌دانید که مخاطبان هر پلتفرم با هم فرق دارند و شما باید به درستی سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید آگاهی از برند را افزایش دهید. به سراغ انجمن‌هایی بروید که عده‌ای از خریداران محصولات مشابه شما آنجا هستند برای مثال بررسی بردهای پینترست می‌تواند راهکار خوبی باشد که بدانید چه نوع مخاطبانی به سراغ تولیدات شما هستند.

از بنچمارک کردن غافل نشید. به خوبی رقبا را پایش کنید و موقعیت خود را نسبت به آن‌ها بررسی کنید. بررسی جایگاه‌ها خود نسبت به سایرین می‌تواند یک اهرم عالی برای رقابت باشد و به آگاهی از برند شما کمک کند.

تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد باید در قدم اول به دنبال مخاطب خود باشید. قدم بعدی این است که در رسانه‌های اجتماعی خود را به آن‌ها نشان دهید. تبلیغات در این فضا نه تنها مقرون به‌صرفه است که مستقیما جامعه مخاطب شما را هدف قرار می‌دهد. به عبارت ساده‌تر این تبلیغات شما در زمان درست و در جای درست نمایش می‌دهد. به این ترتیب آگاهی از برند شما بهبود پیدا خواهد کرد.

تبلیغات دهان به دهان برای افزایش آگاهی برند

زمانی که شما از کالا یا خدماتی رضایت دارید و آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنید، تبلیغات دهان به دهان انجام می‌دهید و شبکه مشتریان آن برند را توسعه می‌دهید. اصطلاح بازاریابی دهان به دهان برای اولین بار توسط توماس جی واتسون مدیر عامل سابق IBM ابداع شد. به گفته وی: من یاد گرفته‌ام که مردم از افرادی خرید می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند. خوب است بدانید که تبلیغات دهان به دهان یک روش ارگانیک برای افزایش آگاهی از برند در بین مشتریان جدید است اما در نظر داشته باشید که شما دیگر هیچ کنترلی به روی این تبلیغ ندارید مگر روی نظرات مشتریان.

یکی از روش‌های کنترل به روی تبلیغات دهان به دهان تشویق به نظر دادن است. شما می‌توانید با درنظر گرفتن تخفیف برای خرید بعدی در ازای گذاشتن نظر، نه تنها مشتری خود را به خرید دوباره تشویق کنید که با نظری او می‌دهد می‌توانید مشتریان جدید را نیز جلب کنید. نظر کاربران که اغلب در پایین محصولات گذاشته می‌شود و شامل تجربه‌های مشتریان است نوعی از بلیغات دهان به دهان محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که مشتریان چرا شما دوست دارند.

آگاهی از برند از طریق معرفی

معرفی ارجاعی یکی از کارآمدترین روش‌هایی است که می‌توانید نام برند خود را شناخته شده کنید و آگاهی از برند را افزایش دهید. این روش می‌تواند یا از طریق دهان به دهان باشد یا استفاده از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی. ارجاع دادن یک روش رایج است و اگر شما برای آن یک استراتژی صحیح داشته باشید قطعا شاهد نتایج مثبت آن نیز خواهید بود. یکی از روش‌های جالب ارجاع دادن استفاده از مشتریان خودتان است. برای مثال می‌توانید به آن‌ها انگیزه کافی بدهی تا شما را به دوستان یا آشنایان خود معرفی کنند.

برای این منظور در رسانه‌هایی چون اینستاگرام می‌توانید از افرادی که فالوورهای بالا نیز دارند، کمک بگیرید.

آژانس‌های برندینگ

آژانس‌های تبلیغاتی برای برند شما هرکاری می‌کنند. از طراحی لوگو گرفته تا تولید محتواهای دسته اول و کمپین‌های بازاریابی دقیق. اگر قصد همکاری با این آژانس‌ها را دارید خوب است به موارد زیر دقت کنید؛

  • این آژانس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
  • چه تخصصی دارند؟
  • آیا می‌توانند نیازهای من را برآورده کنند؟
  • چقدر هزینه به همراه خواهد داشت؟

ارتباط با بلاگرها و اینفلوئنسرها

رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف و ایجاد یک برند هستند، اما راه دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید: وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها.

بلاگرها افرادی هستند که وبلاگ دارند و درباره موضوعاتی می نویسند که به آن علاقه دارند، در حالی که اینفلوئنسرها افرادی هستند که دنبال کنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی دارند (فکر کنید ستاره های یوتیوب). هر دو می توانند به انتقال پیام شما به فالوورهایشان کمک کنند، به گونه ای که تبلیغات سنتی نمی تواند.

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی پیدا کردن وبلاگ نویسان و تأثیرگذاران برای افزایش آگاهی از برند را بررسی می‌کنیم.

 

  • در مورد انتظارات خود شفاف باشید. هنگامی که با یک وبلاگ نویس یا اینفلوئنسر کار می کنید، مهم است که در مورد انتظارات خود شفاف باشید. می خواهید آنها برای تبلیغ برند شما چه کاری انجام دهند؟ هر چند وقت یکبار می خواهید آنها برند شما را تبلیغ کنند؟ چه محتوایی را می خواهید آنها ایجاد کنند؟
  • پاسخگو باشید. هنگامی که یک وبلاگ نویس یا اینفلوئنسر با شما تماس می گیرد، حتماً به سرعت پاسخ دهید. این نشان می دهد که شما علاقه مند به کار با آنها هستید و برای وقت آنها ارزش قائل هستید.
  • با احترام رفتارکنید. به زمان و مرزهای آن‌ها احترام بگذارید.
  • قدردان باشید. وقتی یک وبلاگ نویس یا اینفلوئنسر برند شما را تبلیغ می‌کند، حتما از آن‌ها تشکر کنید. یک یادداشت تشکر ساده می‌تواند جلوه خوبی از شما به‌جا بگذارد.

برای آگاهی از برند محتوای جذاب تولید کنید

محتوا باید برای مخاطب جذاب و در عین حال مرتبط باشد.

مطمئن شوید که محتوای تولید شده همان چیزی است که مخاطب به دنبال آن است. تلاش کنید محتوایی تولید شود که به رشد مخاطب کمک کند تا آگاهی از برند شما تقویت شود.

اطمینان حاصل کنید که اطلاعات به روز هستند تا مخاطبتان در جریان تغییرات به روز باشند. همچنین، مطمئن شوید که تمام صفحات شما به طور یکپارچه به هم‌دیگر پیوند دارند. به عبارت ساده‌تر لینک سازی را فراموش نکنید.

 

برای طراحی وب‌سایت پول خرج کنید

خوب است بدانید که هزینه برای طراحی وب‌سایت، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. طراحی خوب وب‌سایت برای موفقیت شما الزامی است؛ مخاطبان تنها در ۰.۰۵ ثانیه درمورد وب‌سایت شما نظر می‌دهند و همه این‌ها به ظاهر آن مربوط می‌شود. در نتیجه شما به یک زراح خوب نیاز دارید که هدف کسب و کار و البته مخاطب شما را به خوبی بشناسد و درک کند. باید اطمینان داشته باشید که مشتریان شما از حضور در وب‌سایت شما تجربه‌ای روان و لذت‌بخش خواهند داشت. مرحله بعد یکپارچگی وب‌سایت در تمامی پلتفرم‌هاست؛ در موبایل و لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌ها باید وب‌سایت شما بدون اختلال اجرا شود.

رویداد‌ها را فراموش نکنید

حضور شما در رویدادها می‌تواند برای شما مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار و بالفعل تبدیل کند. کنفرانس‌ها راهی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد روابط با تأثیرگذاران، و آگاهی از برند در دید همگان است.

شما می‌توانید نمونه‌ای از محصول خود را به صورت رایگان به دیگران هدیه دهید تا با محصول شما آشنا شوند. این کار می‌تواند تولیدات شما را به دیگران معرفی کند بخصوص اگر محصول شما شناخته شده نیست. طراحی یک بروشور هم برای کسب و کارهایی که خدمات ارائه می‌دهند می‌تواند هوشمندانه باشد.

طراحی کمپین بازاریابی ایمیلی

مخاطبان هدف خود را بشناسید و سعی کنید در دیتا سنتر خود ایمیل افراد را ذخیره کنید. به گفته اوبرلو، ایمیل موثرترین کانال بازاریابی است. بعد از شناسایی مخاطب خود زمان آن میرسد که محتوای قانع‌کننده تولید کنید. کاربران به‌طور متوسط تنها ۱۰ ثانیه وقت صرف خواندن ایمیل می‌کند بنابراین محتوای کوتاه تولید کنید.

در نهایت، مطمئن شوید که هر ایمیل دارای یک CTA واضح است تا مردم بدانند که در مرحله بعد چه اقدامی را باید انجام دهند به عنوان مثال، «اینجا را کلیک کنید» یا «ثبت نام». در ادامه همیشه گزینه لغو اشتراک را نیز لحاظ کنید. این کار در بلند مدت روی آگاهی از برند شما تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

سخن پایانی درباره استراتژی‌های موثر برای افزایش آگاهی از برند برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما

به ثمر رساندن یک کسب و کار مسیر پیچیده‌ای دارد و دیگر راه و روش‌های سنتی پاسخ‌گوی نیازهای دنیای رقباتی امروز نیست. داشتن یک استراتژی موثر و اجرای منظم و قانون‌مند آن، می‌تواند به صاحبان کسب و کار کمک شایانی کند. آگاهی از برند هم در مرحله اول هر بازاریابی قرار دارد چرا که برای فروش شما نیاز دارید خود را به خوبی معرفی و نگاه جمعی را به خود معطوف کنید. در این مقاله سعی شد در ۱۰ مرحله روش‌های آگاهی از برند را لیست کرده و توضیح مختصری درباره آن داده شود.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *